Mesterséges Intelligencia (AI) – A jövő kulcsa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Az adattudomány és a mesterséges intelligencia olyan feltörekvő területek, amelyek alakítani fogják az univerzum jövőjét. Az adatok egy vállalat vagy kormányzati szerv egyik legfontosabb eszközei. Ez segít megjósolni a jövőt a múlt tapasztalatai alapján.(1) Az AI az emberi intelligencia folyamatainak szimulálása gépek (különösen számítógépes rendszerek) segítségével. Ezek a folyamatok magukba foglalják a tanulást, az érvelést és az önkorrekciót.

Az AI megkönnyítheti az emberek munkáját a különféle ismétlődő feladatok alól. A technológia egyszer megtanulhatja a munkát és megismételheti annyiszor, ahányszor a programozója kívánja. Továbbá lehetővé teszi a gépek számára, hogy tanuljanak a tapasztalatokból, alkalmazkodjanak az új inputokhoz és emberhez hasonló feladatokat hajtsanak végre, (a sakkozó számítógépektől kezdve az önvezető autókig) amelyek nagymértékben támaszkodnak a mély tanulásra és a természetes nyelv feldolgozására. Ezt mutatja az alábbi ábra. (2)

Az AI nemcsak technológia; egyre inkább a mindennapi életünk része. Minden nap újfajta fejleményeknek lehetünk tanúi az élet minden területén, a politikától a gazdaságig. A technológiának, a mesterséges intelligenciának és a dolgok internetének (IoT) köszönhetően könnyen hozzáférhetünk sok olyan információhoz, amelyet korábban nem tudtunk elérni. (3) Az orvoskutatóknak adatokra van szükségük a kúra feltalálásához. Az időjárási elemzők adatokat használnak a légkör kivizsgálására és az időjárási körülmények előrejelzésére. Még a NASA is küldött expedíciókat a Holdra és a Marsra- csak azért, hogy adatokat gyűjtsön. A mesterséges intelligencia forradalmasította a technológiát minden iparágban, és megoldotta az emberiség számos problémáját. Jelenleg a legemberszerűbb AI: Sophia – a Hanson Robotics-tól.

„Ahogy az elektromosság szinte mindent megváltoztatott 100 évvel ezelőtt, ma már nehezen tudok elképzelni olyan iparágat, melyet az AI ne alakítana át a következő néhány évben.” – Andrew Ng – tudós (4)

Másrészt komoly aggodalmak és megválaszolatlan kérdések merülnek fel a lehetséges társadalmi, politikai és etikai vonatkozásokkal kapcsolatban. Például a mesterséges intelligencia használatával nagymértékben megvalósítható „intelligens automatizálás” várhatóan átalakítja munkánk módját és a kereslethez szükséges képességeket: mivel a feladatok fokozatosan teljesen automatizálódnak, a szerepek elavulnak, és egyes szakmák végül eltűnnek. (5)

Mások kérdéseket vetnek fel azzal kapcsolatban, hogy „kinek van hozzáférése” a felhalmozott adatok, a levezetett tudás és a mesterséges intelligencia által biztosított erő felett.

De függetlenül attól, hogy az elemzők, az érdekeltek és a rajongók hogyan érzékelik a dolgokat, a mesterséges intelligencia alapvető fontossága tagadhatatlan, és ezt mindenki elismeri.

Beszélgetési AI, avagy Conversational AI annak a mesterséges intelligencia-eszköznek a neve, amely mögött a számítógéppel folytatott beszélgetések állnak. Vagyis számos mesterséges intelligencia-technológiára utal, amelyek segítségével a számítógépek „intelligensen” beszélgethetnek velünk. Ezek a technológiák magukban foglalják az NLP-t (Natural language processing), az ML-t (Machine Learnig) és az intelligens elemzéseket.

Bontsuk le ezt: Az NLP a természetes nyelv feldolgozásának rövidítése. Ez lehetővé teszi a gép számára, hogy megértse, amit természetes nyelvünkön mondunk. Vagyis ahogyan természetesen beszélünk, szlenggel, rövidítésekkel, helytelen kiejtésekkel és így tovább. Az NLP lehetővé teszi a gépek számára a hangbevitel és a szöveg megértését. Legismertebb NLP technológiák közé tartozik: Google Translate, auto-correct, Youtube – azonnali felirat.

Az ML a gépi tanulást jelenti. Ez azt jelenti, hogy a gép tanul a velünk való interakciókból.

Tehát lehetővé teszi a gép számára, hogy interakcióit felhasználva tájékoztatást adjon és jobb beszélgetési élményeket teremtsen a jövőben. Ilyen például a Netflix, Google, Facebook, Pinterest.

Az intelligens elemzés a beszélgetési AI másik kulcsfontosságú funkciója, ami lehetővé teszi a gép számára az információk elemzését és a javaslattételt. (6)

A vállalkozások mindig is megbízható ügyfél-támogatási stratégiával rendelkeztek. A kapcsolattartó központok már régóta a stratégia középpontjában állnak és az ügyfelek elvárásai napról napra nőnek! Ez óriási nyomás (és lehetőség!) alá helyezi a cégeket, hogy hiper-személyre szabott ügyfélélményeket teremtsenek az ügyfelek elégedettségének és hűségének növelése érdekében.

Az elmúlt néhány évben a Beszélgetési AI szétbombázta az ügyfélszolgálati iparágat. Ez lehetőséget adott a cégeknek a stratégia újragondolására. Várhatóan 2022-ig a vevőszolgálati interakciók 20% -át a Conversational AI ügynökök fogják kezelni. Ennek a technológiának a piaca 2024-re várhatóan 4 milliárd dollárról 15 milliárd dollárra nő. (7)

Mivel mindennapi életünk részévé vált ez az új, dinamikusan fejlődő technológia, véleményem szerint elengedhetetlen, hogy minél jobban megismerjük és adottságait kihasználjuk (hiszen rengeteg új lehetőségnek ad teret).

Szerző: Szabóné Nuszpl Mónika (Helpdesk munkatárs)

Források:

(1) https://towardsdatascience.com/top-10-data-science-and-ai-blogs-in-2020-af7367d9a1f3

(2) https://www.bloomreach.com/en/blog/2019/09/natural-language-processing.html

(3) https://wsimag.com/science-and-technology/64215-artificial-intelligence-has-changed-our world#:~:text=AI%20makes%20people’s%20lives%20more,smartphones%2C%20drones%20and%20smart%20cars.

(4) https://www.forbes.com/sites/cognitiveworld/2019/02/24/ai-transforming-the-world/

(5) https://medium.com/innovation-machine/artificial-intelligence-fe713f283cfb

(6) https://www.whoson.com/chatbots-ai/chatbots-vs-conversational-ai-whats-the-difference/#:~:text=Chatbots%20and%20conversational%20AI%20are%20NOT%20the%20same%20thing.,confused%3B%20the%20terms%20used%20interchangeably

(7): https://chatbotslife.com/how-conversational-ai-can-automate-customer-service-ce1e6e330902